Köp- och Hyresvillkor
Senast uppdaterad: 2025-08-08
1. Allmänt
Dessa köpvillkor gäller när du som kund handlar från Assistansbutiken Sverige AB, org.nr 559343-5083, via vår webbplats assistansbutiken.se. Genom att genomföra ett köp godkänner du dessa villkor.
Assistansbutiken reserverar sig för eventuella felaktiga priser, prisändringar, slutförsäljning samt faktafel på webbplatsen.
Om du är under 18 år krävs målsmans godkännande. För företagskunder krävs att du har behörighet att ingå avtal för det företag du representerar.
Vi förbehåller oss rätten att häva ett köp vid misstanke om bedrägeri.
2. Priser och betalning
Alla priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms, om inget annat anges.
Betalningsalternativ
Vi erbjuder följande betalningsmetoder:
- Kortbetalning (Visa, Mastercard, m.fl.)
- Swish
- Faktura via Svea Bank AB (publ)
- Delbetalning via Svea Bank AB (publ)
Kortbetalning
Betalning med kort sker enligt gällande regler för onlinebetalning inom Sverige och EU. Vi använder Svea Bank AB:s hostade och PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.
Följande kort accepteras: Visa, Mastercard.
Pengar reserveras på ditt konto vid beställning. Alla transaktioner krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) och inga kortuppgifter sparas hos oss.
Vi använder 3D Secure, en säkerhetsstandard från Visa och Mastercard, för att skydda dig som kund vid köp online.
Faktura – Privatperson
Vid fakturabetalning samarbetar vi med Svea Bank AB (publ). Du måste ange ditt personnummer. För att beviljas fakturabetalning krävs att du är folkbokförd i Sverige, över 18 år samt utan betalningsanmärkningar.
Fakturan skickas via e-post eller post. Sedvanlig kreditprövning sker, vilket kan innebära kreditupplysning. En kopia av upplysningen skickas till dig.
- Betalningsvillkor: 14 dagar.
- Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift samt dröjsmålsränta (20 % per år enligt räntelagen, plus gällande referensränta).
- Vid utebliven betalning kan ärendet överlämnas till inkasso.
Företagsfaktura
Vid företagsköp genomförs en kreditprövning. Fakturor överlåts till Svea Bank AB (publ), org.nr 556158-7634. Fakturan ska betalas senast 30 dagar från fakturadatum (eller enligt vad som anges).
- Vid dröjsmål: påminnelseavgift (60 kr) och dröjsmålsränta (20 % per år enligt räntelagen, plus referensränta).
Vid fakturaköp delar vi nödvändiga personuppgifter med Svea, som är personuppgiftsansvarig. Läs mer: Dataskydd – Svea
Delbetalning
Genom vårt samarbete med Svea Bank AB (publ) kan du teckna ett kontokreditavtal och delbetala ditt köp. Du väljer kredittid genom att välja det kampanjerbjudande som passar dig bäst – t.ex. 3, 6, 12 eller 24 månader.
Du kan när som helst betala hela beloppet innan förfallodag utan extra kostnad.
En sedvanlig kreditprövning genomförs i samband med att personuppgifter lämnas i kassan. Detta kan innebära att en kreditupplysning tas. I så fall skickas en kopia hem till dig.
Exempel: Vid ett köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 395 kr och aviavgift 45 kr, är den effektiva räntan 18,98 %.
Har du frågor kan du kontakta Svea på telefon: 08–514 931 13.
3. Leverans och frakt
Vi levererar inom Sverige. Normal leveranstid är upp till 7 arbetsdagar. Fraktkostnad visas i kassan innan betalning.
Leveransalternativ:
- Ombud: Paket skickas till närmaste utlämningsställe. Avisering sker via sms.
- Hemleverans: Leverans till angiven adress med sms-avisering och spårning.
4. Ångerrätt och returer
Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Produkten ska vara oanvänd, i originalskick och i obruten förpackning.
Returfrakt bekostas av kunden. Kontakta oss på info@assistansbutiken.se innan retur.
Ångerrätten gäller inte vid uthyrning eller specialtillverkade produkter enligt konsumentens anvisningar.
4.1 Ej uthämtade paket
Om du inte hämtar ut ditt paket från ombud debiterar vi en avgift om 250kr för att täcka kostnader för frakt, returfrakt och administration. Outlösta paket räknas inte som utnyttjad ångerrätt.
5. Reklamation och garanti
Om en vara är felaktig vid leverans har du rätt att reklamera enligt konsumentköplagen. Meddela oss så snart som möjligt (helst inom 5 dagar).
Skicka e-post till info@assistansbutiken.se och bifoga bilder på felet.
6. Personuppgifter och cookies
Vi behandlar personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer i vår Integritetspolicy & Cookies.
7. Ändringar av villkor
Vi förbehåller oss rätten att uppdatera dessa villkor. Aktuella villkor finns alltid publicerade på vår hemsida.
8. Force majeure
Assistansbutiken ansvarar inte för förseningar eller hinder som beror på omständigheter utanför vår kontroll, såsom men inte begränsat till strejk, krig, naturkatastrofer eller myndighetsbeslut.
9. Kontaktuppgifter
Assistansbutiken Sverige AB
E-post: info@assistansbutiken.se
Webb: www.assistansbutiken.se
Allmänna villkor för hyra av hjälpmedel
1. TILLÄMPLIGHET
1.1 Dessa villkor gäller för uthyrning av hjälpmedel och annan utrustning (”Hyresobjekt”) mellan Assistansbutiken (”Uthyraren”) och hyrestagaren (”Hyrestagaren”), oavsett om denne är privatperson eller företag.
1.2 Genom att fullfölja beställningen och genomföra ett köp av en hyresprodukt godkänner Köparen dessa hyresvillkor. Villkoren anses därmed som accepterade och är bindande för parterna.
2. HYRESOBJEKT
2.1 Hyresobjektet tillhör Uthyraren och får inte användas i strid med dessa villkor eller på ett sätt som skadar eller äventyrar Uthyrarens äganderätt. Hyrestagaren får inte manipulera märkning, instruktioner eller identifiering.
2.3 Hyresobjektet får endast användas för avsett ändamål och under normala förhållanden.
3. LEVERANS OCH RISKÖVERGÅNG
3.1 Hyrestiden börjar löpa från och med leveransdagen.
3.2 Risken för Hyresobjektet övergår på Hyrestagaren vid mottagandet av leveransen, även om transporten arrangerats av Uthyraren.
3.3 Ångerrätt gäller ej för detta hyresavtal. När avtalet har ingåtts är Hyrestagaren bunden av dess villkor.
4. ÅTERLÄMNING
4.1 Hyresobjekt ska skickas till Uthyrarens lageradress: Assistansbutiken ℅ FLB Logistik, Beckasinvägen 9, 803 09 Gävle. Hyrestagaren ansvarar för returfrakt, som ska vara spårbar.
4.2 Vid försenad återlämning (mer än 5 dagar efter avtalad hyresperiod) debiteras fortsatt hyra månadsvis tills objektet är åter hos Uthyraren.
4.3 Hyresobjektet ska återlämnas väl rengjort och i normalt skick (med hänsyn till sedvanligt slitage). Om rengöring eller reparation krävs, debiteras detta separat.
5. HYRESTID
5.1 När den avtalade hyrestiden löpt ut har Kunden möjlighet att avsluta hyresavtalet och returnera hyresobjektet eller förlänga hyresperioden.
5.2 Rätten att nyttja hyresobjektet upphör automatiskt vid hyrestidens utgång. Om hyrestagaren inte returnerar hyresobjektet efter avtalstidens slut, fortsätter hyresförhållandet att gälla tills återlämning har skett, och hyrestagaren debiteras då löpande enligt gällande månadshyra. Otillåten fortsatt användning utan Uthyrarens samtycke kan även medföra krav på ersättning och leda till rättsliga åtgärder.
6. BETALNING OCH AVGIFTER
6.1 Faktura ska betalas senast det förfallodatum som anges.
6.2 Betalningsvillkor är 14 dagar netto om inte annat avtalats. Vid sen betalning tillkommer dröjsmålsränta enligt referensränta, samt påminnelseavgift enligt lag.
6.3 Uthyraren har rätt att ändra avgifter och villkor med minst 1 veckas varsel. Innan debitering ska Leverantören meddela köparen via e-post eller SMS i de fall belopp ändras. Vid ändring har Hyrestagaren rätt att säga upp avtalet före ändringen träder i kraft.
7. SKÖTSEL OCH UNDERHÅLL
7.1 Hyrestagaren ska kontrollera utrustningens skick vid mottagande och meddela eventuella fel eller behov av service omgående.
7.2 Hyrestagaren ansvarar för löpande skötsel, inklusive kostnader för tillbehör. Reparationer får ej utföras utan godkännande från Uthyraren.
7.3 Uthyraren har rätt att besiktiga Hyresobjektet under hyrestiden.
7.4 Bruksanvisningar tillhandahålls på begäran och ska följas.
7.5 Hyrestagaren ansvarar för tillhörande förbrukningsartiklar. Extra kostnader till följd av felaktigt handhavande debiteras Hyrestagaren separat.
8. FÖRSÄKRING OCH ANSVAR
8.1 Hyrestagaren ansvarar för att skydda utrustningen mot stöld, brand, skador och andra risker. Hyresobjektet ska vara försäkrat via hemförsäkring (privatperson) eller företagsförsäkring (företag).
8.2 Hyrestagaren ansvarar för skador som Hyresobjektet orsakar tredje part under hyresperioden, om detta beror på oaktsamhet, felanvändning eller bristande tillsyn.
8.3 Hyrestagaren är ersättningsskyldig vid skador utöver normalt slitage, eller om Hyresobjektet förloras.
9. FEL OCH DRÖJSMÅL
9.1 Om Hyresobjektet är felaktigt eller slutar fungera, ska Uthyraren utan oskäligt dröjsmål åtgärda problemet efter att felanmälan inkommit.
9.2 Hyra debiteras inte under tiden som Hyresobjektet är ur funktion på grund av fel som ej beror på Hyrestagaren.
10. FORCE MAJEURE
10.1 Uthyraren ansvarar inte för försening eller skada som beror på händelser utanför dennes kontroll, såsom naturkatastrof, krig, pandemi, myndighetsbeslut, strejk, leveransproblem eller tekniska fel utanför Uthyrarens kontroll.
11. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER
11.1 Hyresobjekt är lös egendom och får inte användas på ett sätt som kan medföra att Uthyrarens äganderätt begränsas (t.ex. genom fast förbindelse med fast egendom, pantsättning eller överlåtelse).
11.2 Uthyrning i andra hand eller användning av annan än Hyrestagaren kräver Uthyrarens skriftliga godkännande.
12. FÖRTIDA UPPSÄGNING
12.1 Vardera parten kan säga upp avtalet med omedelbar verkan om den andra parten grovt åsidosätter sina skyldigheter och inte rättar till detta inom 14 dagar efter påminnelse, försätts i konkurs, likvidation eller bedöms vara på obestånd.
12.2 Vid uppsägning ska Hyresobjektet omedelbart återlämnas eller tillåtas bli hämtat på Hyrestagarens/Köparens bekostnad.
12.3 Leverantören har rätt till ersättning för återstående hyra och eventuella skador om avtalet sägs upp enligt ovan.
13. AVTALSTID OCH AUTOMATISK FÖRLÄNGNING
Om ingen part säger upp avtalet förlängs avtalet automatiskt med ytterligare en månad i taget. Under sådan förlängning gäller samma villkor.
14. PERSONUPPGIFTER OCH INTEGRITET
14.1 Uthyraren behandlar personuppgifter enligt GDPR. Uppgifterna används för avtalshantering, fakturering och kundservice.
14.2 Genom att godkänna köpet godkänner köparen Leverantörens integritetspolicy, som finns tillgänglig på begäran eller via vår webbplats.
15. TVIST OCH TILLÄMPLIG LAG
15.1 Svensk lag gäller.
15.2 Tvist avgörs i första hand av Gävle tingsrätt.
15.3 Uthyraren ansvarar inte för indirekta skador såsom utebliven vinst, följdskador eller affärsförlust. Maximalt ansvar är begränsat till erlagd hyresersättning.
16. ÄNDRINGAR OCH TILLÄGG
16.1 Ändringar eller tillägg till avtalet ska ske skriftligen och undertecknas av båda parter.
17. PRENUMERATIONER OCH ÅTERKOMMANDE BETALNINGAR
17.1 Vid köp av hyresprodukter där hyra tillämpas, ingår Köparen ett hyresavtal som innebär att Leverantören automatiskt debiterar avtalad hyreskostnad vid början av varje ny period (t.ex. månad), tills dess att avtalstiden avslutas i enlighet med dessa villkor. Debitering sker via Svea Checkout och bygger på det samtycke som ges vid genomförandet av beställningen.
17.2 Avtalstiden är bindande under den valda avtalstiden (t.ex. 3, 6 eller 12 månader). Därefter kan avtalet sägas upp när som helst.
17.3 Köparen kan själv hantera sitt avtal, till exempel förlänga avtalstiden, genom att logga in på sitt kundkonto i webbutiken. Det är Köparens ansvar att returnera hyresobjektet efter att avtalstiden har avslutats.
17.4 Om hyresobjektet inte returneras inom föreskriven tid efter avtalstidens slut, äger Leverantören rätt att debitera Kunden en ersättning motsvarande hyresobjektets marknadsvärde vid tidpunkten för utebliven retur, som kompensation för förlusten.
17.5 Genom att slutföra köpet godkänner Köparen att Leverantören får initiera återkommande betalningar i enlighet med detta prenumerationsavtal.
Populärt just nu



